Använda Lean som grundläggande tänkande i en vändning är ett mycket framgångsrikt sätt att vända ett företag. Anledningen till detta är att ett kontinuerligt förbättringssätt sättas in och fortsätter även efter vändningen.

Använda Lean som grundläggande tänkande i en vändning är ett mycket framgångsrikt sätt att vända ett företag. Anledningen till detta är att ett kontinuerligt förbättringssätt sättas in och fortsätter även efter vändningen.

Turnaround - livsmedelstillverkare

Kunden är en välkänd aktör som tillverkar livsmedelsprodukter för den nordiska marknaden. Livsmedelsindustrin ställer höga krav på kvalitet och hygien, vilket innebär att produktionen måste ha en kort ledtid medan hantering av råvarulager är avgörande för slutprodukten. Livsmedelsindustrin har krävande kunder som förväntar sig att produkter kontinuerligt uppdateras och förnyas.

Företaget introducerades och utsattes för många förändringar på kort tid. År 2018 resulterade dessa förändringar i betydande förluster varje vecka och avslutade budgetåret med ett stort underskott. Kunden flyttade fabriken till nya lokaler, köpte flera mindre leverantörer för att vara en del av produktionen, och det skedde många förändringar i ledningen. Kunderna förväntade sig nya produkter som företaget åtog sig att leverera. Allt detta innebar att fabriken stod inför stora utmaningar.

Steg 1 - Visualisering

Det första C2U stödde ledarna med var att få en översikt. Viktiga indikatorer utvecklades och en ny rapporteringsstruktur skapades för den nya ledningen. En översikt över produkter, varumärken och kunder gjordes för att göra verksamheten jämförbar med liknande företag. Tillsammans organiserade vi uppdatering av produktberäkningarna med rätt kostnader och komponenter. Baserat på dessa fakta kunde ledningen skapa en "Sense of urgence" i företaget och prioritera förbättringsåtgärder.

Steg 2 - Stabilisering och avgränsning

Tidigt engagerade C2U avdelningschefer i workshops för att definiera och klargöra gränssnitt och leveranser internt på fabriken. Arbetet resulterade i dokumenterad SIPOC (leverantör, input, process, output, kund) för alla avdelningar. Vi genomförde liknande övningar med försäljning, kvalitet, produktutveckling och produktion genomförde också liknande övningar och definierade processer och mandat för produktlansering. För att involvera anställda och öka graden av förbättring coachade C2U ledningen i dagliga operativa möten med information om verksamheten och de utmaningar de arbetade med. Ledningen satte upp regelbundna ledningsmöten och dagliga möten för att följa upp åtgärder och utmaningar.

Steg 3 - Förbättring

Medarbetarengagemang skapades genom arbetsgrupper som producerade standarder. Arbetsrutiner och 5S gjordes för att säkerställa korrekta leveranser internt på fabriken, och dessa implementerades och följdes upp av linjechefer med coaching och support från C2U. Linjecheferna var således också mer involverade i produktionen och rapporterade regelbundet produktionsstatus under dagen.

I hela företaget etablerades tydliga kommunikationskanaler och beslutsfattande mandat för kvalitet, försäljning, produktutveckling och produktion. På detta sätt skapade företaget en medvetenhet om produktionsprocesser som tillförde mervärde och behovet av synkroniserade supportfunktioner.
Efter sex månader lyckades företaget drastiskt minska sina ekonomiska förluster. Produktiviteten ökade till nivåerna före produkten och produktionen blev mycket mer synlig. Företaget kan nu fokusera på försäljning och produktutveckling för att säkra intäkter, den här gången i linje med fabrikens önskemål och möjligheter.

Vi använder automatisk översättning.