Samarbeta med dina leverantörer för att få bra resultat

Vi skiljer mellan reaktiva och aktiv leverantörsutveckling. Medan reaktiv leverantörsutveckling är fallet när du som kund reagerar när ett fel har inträffat, handlar proaktiv leverantörsutveckling om att utveckla leverantörens kompetens, samarbeta om innovationer och minska risken för fel och brister i hela värdekedjan.
När du är ansvarig för relationen med företagets leverantörer kan du planera att skapa en bra kund-leverantörsrelation och sedan använda resultaten av detta arbete för att göra dina egna förbättringar. God kommunikation, tydliga villkor och tydliga specifikationer för den överenskomna leveransen är hörnstenarna i varje kund-leverantörsförhållande. Du undviker raveln och behovet av brandbekämpning som lätt uppstår när du har fått en produkt eller tjänst med avvikelser.
 
Bra kommunikation är alfa och omega
Du bör aldrig underskatta vikten av att kommunicera på ett förståeligt sätt. Som kund vet du vanligtvis vilka komponenter som är särskilt krävande att leverera med god kvalitet. Du måste se till att du har rutiner som garanterar att denna information kommuniceras till leverantören innan leveransen börjar.
Om du har öppna kanaler och kontinuerlig dialog med leverantören är det lättare att undvika felaktiga leveranser och problem på grund av missförstånd och tvetydigheter. Detsamma gäller för andra vägen. Om leverantören har problem med att leverera den kvalitet du har angett, måste han förmedla detta utan dröjsmål.
 
Inköpskompetens
Vår erfarenhet från projekt där vi stöder utvecklingen av kund-leverantörsrelationer är att orsaken till oklarheter och problem ofta ligger hos kunden. Där ramvillkoren för leverans är oklara ser vi ofta dålig dialog och missförstånd. Detta leder till fel, brister och minskad kvalitet. Det är därför som inköpskompetens i egen organisation är av största vikt.
När du vill skapa en bra utgångspunkt för samarbete bör du se till att du har en bra specifikation som gör det mycket tydligt för både leverantören och din egen organisation vad som ska levereras. Detta bör också inkludera en simulering eller ett test som utförs internt innan specifikationen överlämnas till leverantören. Vilka är de nödvändiga kraven i avdelningen eller produktionsfasen som kommer att använda artiklarna eller tjänsterna - kommer vår specifikation att uppfylla vår förväntade kvalitet? Om detta är väldefinierat har grunden för ett bra kund-leverantörsförhållande börjat.
 
Exempel från att stödja fordonsindustrin
Inom fordonsindustrin hittar vi många exempel på underleverantörer och kunder som arbetar bra i steg. Detta innebär att kunden har specificerat kraven för leverantören, kunden har också en god inblick i leverantörens processer och rutiner och kan snabbt och proaktivt ge råd om vilka förändringar som måste göras för att undvika fel, stopp eller brister i slutprodukten .
Om inte, har vi hjälpt kunden att formulera krav på leverantören. I de fall där leverantören inte har haft nödvändiga processer och metoder på plats har vi också gett vägledning och metodutbildning så att leverantören kunde leverera med nödvändig kvalitet.
Vi har i flera fall också fungerat som mellanhand för att få kunden och leverantören att utbyta erfarenheter för att uppnå ett visst mål. Till exempel underlättar vi när leverantören och kunden besöker varandra eller hjälper till att göra en bedömning. Då kan leverantören lättare förstå varför de specifika kraven ställs och vilka konsekvenser det får när dessa inte uppfylls. På samma sätt kan kunden göra en bedömning av leverantören för att hjälpa till med att göra värdekedjan så adderad som möjligt. I många fall ser vi att ett sådant utbyte av erfarenheter i sig leder till förbättringar.
Enligt vår erfarenhet är det billigare att arbeta med att förbättra en stark kund-leverantörsrelation än att behöva byta leverantör mitt i ett kontrakt.
 
C2U Sätt att arbeta
Vår utgångspunkt är alltid den nuvarande situationen. Vi kartlägger alla relevanta fakta som kan kopplas till komponenten eller processen med erkända analysverktyg. Baserat på data och erfarenhet och i samarbete med kunden beskriver vi nödvändiga förändringar och ställer krav för implementering. Vi hjälper sedan kunden att uppnå det uppsatta målet inom minimal tid och med mindre kostnadsspill.
 
 
 
Vi använder automatisk översättning.