Ny framgång för C2U Knowledge Forum

C2U slog återigen märket med Knowledge Forum-seminariet i juni. Flygplatsdirektör Øyvind Hasaas och Lean projektledare Hans Marius Vestheim berättade om projekt och initiativ på OSL som gör Norges största flygplats till en ledande i sin klass i Europa.

Lean metodik är central för förbättringsarbetet på OSL, där huvudmålen bland annat är att uppnå kundnöjdhet i toppen i Europa och punktlighet i toppklass. Detta ska uppnås i en tid då antalet resenärer ökar kraftigt och under de mest trafikerade perioderna är 5,000 XNUMX per timme.
- Det är det ultimata testet att alla system fungerar, sa Hasaas.
Punktlighetsprojektet Flygplatsen är väl på väg
g med ett omfattande förbättringsprojekt, Punctuality Project, där målet är att minska antalet minuter som försenar resenärernas upplevelse. År 2018 upplevde 23,000 resenärer förseningar på mer än 15 minuter. Det totala antalet minutfördröjning var 1 miljon. År 2018 steg antalet fortfarande, men efter ett halvt år i projektet är planen att minska 65,000 XNUMX minuter.
- Turnaround är den tid det tar från planet att dockas på gatan tills det rullas av gatan och är redo för en ny avgång. Tiden till denna operation är av stor betydelse för precisionen på flygplatsen, därför har projektet mycket uppmärksamhet, sa Vestheim.
Projektet baserades på en stor mängd data som samlats in från verksamheten utöver omfattande intervjuomgångar med anställda. Detta ledde till en lista med 120 idéer för handling. Delprojekt som har påbörjats och som har bidragit till den preliminära förbättringen är delprojektet «Bussing», som fokuserar på att förkorta tiden för varje busstransport till flygplan. Utbetalningen är 2 - 4 minuter per bussresa, vilket ger flera tusen minuters besparingar per år. I ett annat delprojekt testas artificiell intelligens i dockningsprocessen. Med hjälp av kameror och överföringsteknik samlar projektet in data från dockningsprocessen som inte tidigare varit tillgänglig. Datafångsten används för att optimera delprocesser och har hittills visat lovande resultat.
- Ju tidigare vi får data, desto tidigare kan vi uppdatera planerna för flygningar. Detta kommer att öka punktligheten. Efter omfattande tester kommer systemet att tas i drift under hösten 2019 under en 12-månaders testperiod: Om det visar sig vara stabilt effektivt kommer det att vara relevant att sprida det, både till alla gator nära Oslo och till andra flygplatser. Sa Vestheim.

 


 
"Systematiska underhållsengagemang"
Det finns ingen konflikt mellan Lean och TPM (total produktivt underhåll). De två fungerar utmärkt tillsammans, säger C2U: s TPM-expert, Rolf Ohlsson, när han informerade om ämnet. Sedan en framgångsrik Lean övning kräver goda och tillförlitliga processer, TPM kan ses som underordnad Lean. Disciplinen baseras på fyra unika pelare:
  • Nya förvärvsprocesser
  • Specialiserat underhåll
  • Produktionsunderhåll
  • Kvalitetsunderhåll
- Det är inte möjligt att utföra systematiskt underhållsarbete i alla områden samtidigt. Verksamheten behöver en underhållsstrategi. I vår strategimodell för underhåll har vi inkluderat viktiga grundläggande principer som vi bygger kundernas arbete på, säger Ohlsson och fortsätter:
- Ett misstag många gör är att inte göra tillräckligt grundligt arbete från början. Varje maskins utrustning måste ha sin identitet. Det ska vara enkelt att hålla reda på delar och utrustning när maskinen ska repareras. Dessutom måste maskinen beskrivas: ålder, skick och så vidare. Varje underhållsområde är uppdelat till minsta detalj.
Vill du veta mer om systematiskt underhåll och hur du kan förbättra ditt underhållsarbete? Kontakta Rolf Ohlsson.

 


 
Digitalisera inte dåliga processer
Om du förväntar dig att alla gör detsamma som tidigare är det inte svårt att införa ny teknik. Men vem har ett sådant affärsfall? Jostein Moe inledde med en fråga i inledningen till ämnet Lean och ny teknik.
- Verksamheten ska som ett minimum uppnå vissa beslut snabbare, vissa processer bättre. Ett nytt IT-system kan inte vara ett mål i sig. Digitalisering är en del i att ta bort potentialen för förbättringar. Det kräver också en kulturell förändring där rutiner, procedurer och rollbeskrivningar måste omprövas.
- Vänta med att planera tekniken i detalj tills du har gjort grundliga förberedelser i berörda områden i organisationen och genomfört nödvändigt förbättringsarbete, uppmanade Moe.

 


 
"Digital grepp för norsk värdeskapande"
Digitalisering handlar om att utnyttja de möjligheter som digital teknik erbjuder för att förbättra, förnya och skapa något nytt. Därför handlar digitalisering inte bara om teknik, utan lika mycket om viljan och förmågan att förändras.
Vice verkställande direktör Morten Dalsmo i Sintef Digital leder styrgruppen i Digital 21, projektet som inrättades av Solbergs regering 2017. Projektet kommer fram till 2021 att ge råd och rekommendationer för hur norska företag kan använda forskning, teknik och expertis inom digitalisering. arbete.
På C2U Knowledge Forum deltar han i kunskap som han fått i projektet hittills. Som handels- och industriminister påpekade Monica Mæland vid upprättandet av Digital 21: Utmaningen ligger både i näringslivets förmåga att anta ny teknik och förmågan att utveckla ny kunskap.
- När spelare från många olika branscher möter varandra för att utveckla en strategi som den här samlas mycket kompetens och mycket energi skapas. Vi måste digitalisera säkert, men vi kan inte stoppa digitaliseringsprocessen, sa Dalsmo.
En undersökning bland företag i Norge har visat att så många som 40 procent av företagen inte har genomfört någon form av säkerhetsutbildning. Digital 21 förespråkar att prioritera cybersäkerhet som ett fält. Målet är inte digitalisering i sig utan att underlätta skapandet av nya värden med hjälp av data.
- Vi måste upprätta en nationell strategi för digitalisering. Digital 21 utarbetar en strategi i fem punkter, där en gemensam kunskaps- och teknikbas, kompetens och cybersäkerhet är centrala, sade han.
En ny digital infrastruktur som inkluderar 5g-nätverket och en väletablerad interaktion mellan allmänheten och näringslivet är nyckelfaktorer för framgång. Om vi ​​tittar utanför Norges gränser ser vi till exempel ett företag som Huawei. Med sina 80,000 XNUMX personer kopplade till forskning ligger de i framkant när det gäller att utveckla ny teknik.
- Vi kan inte vara bäst i allt, men vi är på väg, påpekade Dalsmo. Efter att Digital 21 presenterade sin rekommendation i augusti 2018. Regeringen kommer att följa upp rekommendationerna, inklusive åtgärder som att inrätta ett digitaliseringsdirektorat och slå samman Difi och Altinn, sa Dalsmo.
Vi använder automatisk översättning.