Tro på framgång i Kolonial.no

Det har gett mig mycket inspiration och stor energi att vara en del av teamet i Kolonial.no. Det här säger André Knüppel, ett år efter att han började som produktionsdirektör (COO) i Norges överlägset största och snabbast växande livsmedelsbutik online. Organisationen har tagit sju mil långa utvecklingssteg, både under det senaste året och under de fem år som gått sedan starten.


När blir butiken lönsam?
Knüppel tror på lönsamhet i konceptet. På C2U Knowledge Forum på Fornebu den 11 oktober förklarar han varför. När den högprofilerade svenska investeraren Kinnevik Group nu har gått in på Kolonial.no kraftigt, är "allas" ögon riktade mot företaget. - Uppfyller de förväntningarna? Klarar de det omöjliga, att göra online-shopping till ett lönsamt företag? Vi vill veta.

För att ta det enklaste först. När kommer du att vara lönsam?
- I framtiden svarar Knüppel.
Detta är standardsvaret på en fråga som han och resten av ledningsgruppen får nästan dagligen. Felaktigt som det är, uttrycker svaret samtidigt en krigförande tro att de kommer att lyckas.

- Om jag inte hade trott att det här skulle bli en framgång hade jag inte varit här. Om vi ​​lever upp till förväntningarna måste andra svara. Det som är säkert är att vi har en bra dialog med ägarna, både de nya och de som varit med från början. Jag känner att vi har stort förtroende från aktieägarna. Naturligtvis kan jag inte gå in i detalj om vad det förtroendet bygger på, men jag är säker, säger han.

 

Distinkt industri
Livsmedelshandeln har sina egna märkliga branschutmaningar, som också sätter regler för lokaler när ett sådant företag ska flyttas online. Det finns faktorer som stora variationer i kundernas inköp, från små, fragmenterade inköp till grossister. Alla transaktioner måste hanteras på kortast möjliga tid, stora delar av dagen, och onlinekunden måste kunna handla både via den webbläsare han eller hon föredrar att använda, eller via mobilappen på önskad plattform.

- Från en startperiod med försök och fel och framför allt snabb inlärning har vi gått in i en period av systematiskt förbättringsarbete. Många glömmer att logistikbranschen inte har byggt mycket erfarenhet av Lean. Kontinuerlig förbättring har praktiskt taget varit obefintlig. Det betyder att vi har mycket att ta itu med och har många möjligheter att bli bättre.

- Under de senaste åren har det skett stora förbättringar. Endast genom att förbättra metodik och arbetsmetoder har vi redan gjort stora framsteg. Ändå är vi bara i början. En av de saker som inspirerar mig är att se att företagarteamet har gjort så mycket redan från början. Detta trots att ingen av dem hade erfarenhet från livsmedelshandeln när de kastade sig in i den. De har erfarenhet från ledande industriproduktion, som chefer och konsulter. Det visar, säger Knüppel.

 

Stor potential för förbättringar
Är det det som får dig att tro så starkt på investeringen?

- Nej, jag har övervägt flera faktorer. När jag kom hit som konsult hade jag besökt ett stort antal aktörer i branschen. Jag hade en bra grund för jämförelse. Jag såg att förutom ett fantastiskt starkt företagarteam hade Kolonial.no en enorm förbättringspotential och en mycket stark teknisk förmåga. Många tekniska lösningar utvecklades internt. När vi nu ansluter nytt, starkt Lean kompetens med förmågan att utveckla nya tekniska lösningar, skapar vi en grund för betydande innovationer, säger han.

- Vad blir nästa steg du tar?

- Det är den stora frågan, något många vill veta. Naturligtvis tittar vi noga på de möjligheter vi kan hitta inom teknik

logiska lösningar som gör det möjligt för oss att förenkla och förbättra flödet i värdekedjan ännu mer än vad vi hittills har uppnått. - En möjlighet är att gå samma väg som Amazon.com, att diversifiera, gå från en till flera vertikaler?

- Vi är i dialog med våra nya ägare om aktuella strategier. Vi har redan vårt eget bageri och vår egen leverantör av frukt och grönsaker. Vi säljer till exempel mycket mer blommor till våra kunder än andra livsmedelsbutiker. Vi tittar nu aktivt på vilka nya produktgrupper vi ska fokusera på. Med 200 bilar i daglig skytteltrafik i Östra Norge är det uppenbart att vi har många möjligheter. I princip kan bilarna ta med sig vad som helst, säger han.

 

Från medieindustrin
För inte så länge sedan tog Kolonial.no in sin nya produktdirektör från mediebranschen. Ett intressant val tycker vi.

- Vilka paralleller ser du mellan mediebranschen och dagligvaruhandeln online?

- Om du jämför produktionen av onlinetidningar med vår bransch kan du säga att chefredaktören motsvarar produktionschefen hos oss, det vill säga min funktion. Det handlar om att känna kundens beteende.

 I vårt fall: När handlar de, hur handlar de, vad förväntar de sig? etc.

- Vi måste samla in och systematisera data för att kunna tillgodose kundens behov, men också för att kunna förbättra värdeströmmen genom att optimera produktivitet, utveckling och distribution. Kunder som handlar mat online handlar gärna mat i början av veckan. Måndag är överlägset vår mest trafikerade leveransdag.

- Det kan snabbt bli ett problem, och genom att använda data från registrering av kundbeteende kommer vi att kunna påverka beteendet så att leveranser kan spridas över flera dagar. På samma sätt som online-tidningar har genomgått en ständig utveckling av de anpassningsbara produkter som vi ser idag, kan vi forma våra leveranser genom att delvis anpassa oss själva och delvis påverka kundernas shoppingvanor online. Det är därför som samarbetet mellan teknik och produktion är så viktigt för framgången för online-dagligvaruhandeln, säger André Knüppel.

Vi använder automatisk översättning.